torsdag 9 maj 2013

Eben Sadie Columella 2009

Det bästa av två världar! Fantastisk smörskidåkning i maj i Riksgränsen och en överjäv-igt bra flaska Columella från Eben Sadie. Vad mer kan man begära en Kristiflygaredag?

Det finns viner runt om i världen man vill prova (jag menar dricka: Jag provar aldrig viner utan jag dricker och njuter om de är goda!). Efter två resor till Sydafrika har jag naturligtvis hört talas och läst om detta vin och med hänsyn till den känslomässiga om än inte helt opartiska intresse för detta vinland måste man naturligtvis få tillfälle att dricka en flaska av detta mer och mer omtalade vin. Under de två resor vi gjorde till Kapstaden besökte jag nog ett 40 tal vingårdar med mycket olika kvalitetsnivå och produktion med toppar som De Trafford, Thelema, Warwick och Rust en Vrede. Kan bara säga att detta vin sopar banan rent med alla dessa!

En medelmörk (ej Barossa eller De Traffordsvart) färg i glaset. Doften lovar ursnyggt hantverk med fantastisk frukt av lite sötmörk fruktsmak. Inte alls överdriven på något sätt utan bara balans hela vägen in till doftcentra. Smaken, ja smaken.......utan att specificera den fantastiska choklad-kola-viol-kaffesmaken mera kan jag säga att eftersmaken saknar ingenting. Har lite svårt att säga vad man mer önskar av ett vin. Min topp 5 har ett nytt vin på listan! Helt otroligt att ett så ungt vin kan vara så mjukt ock tilltalande. Det här är värt varenda krona! Inga överdåd utan bara balans med en tillbakadragen och restriktiv användning av alla ingredienser. Shit vad bra detta var!

Köpt via winedirect.co.uk för £47:- som har en hel del finviner att erbjuda och om det ej är slutsålt som vanligt på bolaget kan man betala 560:- för 90322 också.

95 p


Eben Sadie Columella 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar