fredag 25 mars 2011

Quinta do Crasto Old Vines 2007

Min favoritvingård i Portugal belägen i den vackra Dourodalen och är kända för sina välsnickrade viner med god balans och massiv frukt.
Detta har varit en av mina favoriter sedan jag smakade det för första gången för 4-5 år sedan, då av årgång 2003. Kostade 199:- flaskan på "Det stora Monopolet" vilka inte längre säljer denna och jag lyckades få tag på några flaskor från www.winefinder.dk till 249:- flaskan vilket var helt OK.

Doften genomsyras av en överdådig hallonfrukt, ceder och med inslag av vanilj. Hmmmm vad är nu detta: Är det inte lite för mycket vanilj?
Smaken är publikfriande med idag lite vassa tanniner och en generös frukt. Ligger kvar länge i smakgommen men det är någonting som inte stämmer för mig här. Det är verkligen på tok för mycket vanilj för att jag skall kunna tycka om detta vin lika mycket som jag gjorde för några år sedan. Vaniljkrämen blir bara för mycket och tar över mycket av alla andra tidigare så fantastiska smakintryck och till slut får jag känslan av att tugga på en vaniljstång!
Mina bordsvänner håller inte med mig i dessa åsikter men själv kan jag kan bara förbanna att jag köpt så många flaskor.
Skulle med hänsyn till ovan inte idag ge vinet mer är 85p och är lika besviken som fattig.

Quinta do Crasto Old Vines 2007






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar