söndag 30 oktober 2011

Dominio do Bibei Lalama 2007

Jay Miller från Robert Parker är från och med detta datum paria för mig att ta rygg på då det gäller seriösa vinrekommendationer! Jag gick tidigare på en katastrof i form av Montebuena Rioja 2009 men förlät bedömningen då vinet inte var så dyrt och Miller hamnade mer rätt hos Bodegas Aalto 2008 och jag antog att missen i Rioja var en engångsföreteelse. Ovan vin från nordvästra Spanien (Galicia) har fått många sköna RP 94p och kostar endast EUR 13:50 hos www.decantalo.com vilket skulle kunna vara ett pontentiellt fynd.

Ja, jag vet: "Gå din egen väg och upptäck viner själv och strunta i vad vinkritikerna skriver!" Det är ett bra angreppsätt om man har tillgång till oräkneliga antal provningar, är i branchen eller har nöjt funnit några favoriter man köper varje gång och inte tar några risker men som glad amatör (jag är ändock fortfarande glad...) vill man prova det bästa som finns runt om i världen med hänsyn till sin egen budget. Brukar vara rätt överens med advokaten men han måste se över sina anställningar mer  :-).

Druvan är till 80% den lokala Menicia med tillägg av Grenache, Brancello och MouratonRankorna från vinet är mellan 15-100 år gamla och skulle kunna innebära ett gott och prisvärt vin. Nu kommer jag till frågan: Skall man i överhuvudtaget bemöda sig att skriva om ett vin man inte tycker om eller förstår? Jajamen! Vinet ser ut som en skvätt pinot noir med lite extra karamellfärg och smakar som en urlakat portvin med inslag av sura körsbär och lingon. Har, med hänsyn till tidigare felköp, bara köpt 2 flaskor så den andra får väl ligga någonstans och fylla ut källaren och vänta på bättre tider tillsammans med en del andra misslyckanden. Vem vet: Det kanske utvecklas till en ny H C Andersen saga!

Det är sannerligen ont om fynd i vinvärlden! Kan man få ett riktigt gott vin under 150:-?

79p

Dominio do Bibei Lalama 2007

3 kommentarer:

  1. Klart man kan! Testa t ex vinvärldens motsvarighet till Marabou mjölkchoklad: Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc! Lägg sedan till en röstsampling av Frithiofsson skorrande "baura att köpahhh..." så är du hemma :-)

    SvaraRadera
  2. ....och jag som gillar Marabou! Jag provar så får vi se. Måste även prova Mountford Estate Chardonnay 2007 på inrådan av Punkarn. Kors i taket: Jag skall beställa från Systebolaget. Det har inte hänt på ett halvår!

    SvaraRadera