fredag 1 april 2011

Bodegas Callia Grand Callia 2006

Ingen stor fan av sydamerikanska viner men har trots allt smakat några vilka var bra, bland annat Miguel Torres Manso de Velasco från Chile. En helt ny vinupplevelse är bra viner från Argentina vilket jag aldrig tidigare har upplevt! Ett omen om vad som komma skall då det inte är någonting fel på ambitionsnivån?

En rubinröd färg möter synintrycken då man häller upp denna flaska. Djupet är påtaglig och alkoholhalten 14,5% gör också tätheten är ganska oljig. En typisk nya världen vin med hög alkhoholhalt? Doften genomsyras av svartvinbär och påtaglig pepprighet i slutfinishen. Smaken är relativt kärv med kraftiga tanniner och smak av körsbär, vinbär, kaffe, laktrits och för er norrlänningar kan jag känna en liten hint av......åkerbär. En liten varning för en del eksmak vilket var OK för mig men ändock! Sammanfattningsvis ett gott vin som jag nog får säga är det godaste jag smakat från sydamerika med många år att förbättras i källaren. Den Store Advokaten från Baltimore (eller hans lakej) hade satt en 95a på detta vin vilket kanske är i häftigaste laget men gott är det absolut!!

Prisa internet då den svenska vinagenturen www.vinkompaniet.se har reserverat detta vin för restaurangbranschen. Vad bra att vi då kan beställa denna från www.vinexus.de för EUR 21:90 vilket det absolut är värt.
91p

Grand Callia 2006


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar