måndag 4 april 2011

Montebuena Rioja 2009 -Varning utfärdad!!

Elderton, Torbreck, Mouton Rotschild, Pontet Canet, Paolo Scavino, Penfolds Grange, Bodegas Aalto, Bodegas Pintia, Silver Oak Cellars, ......skulle det inte var roligt om man kunde dricka denna typ av viner varje gång man tar fram korkskruven och Riedelglasen? Tyvärr faller detta på det enkla faktum att min börs säger stopp!

Att finna ett vin som jag kan uppskatta för dess enkelhet (läs pris!) är någonting jag får svårare och svårare att finna. Skulle vara kul om man hittade ett humant prissatt vin som inte bara belastar de inre organen och skallen utan också ger en angenäm och trevlig smakupplevelse.

Saxat från ett reklaminstick i senaste numret av "Livets Goda" från The Wine Company om vinet Montebuena: "När vingurun Robert Parker ger ett vin 90 poäng kostar vinet i regel en liten förmögenhet. Eller så är det utsålt omedelbart.....osv". Låter väl bra och även om Rioja inte är någon favorit så skulle väl detta kunna vara ett bra alternativ som är mer snäll mot finanserna. Beställer under hösten ett 6-pack (á 89:-) som levereras ett antal månader senare och nu skall fyndet provas. Det här var inte gott....Nu kommer sågen! Hur svårt kan det vara: MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR!!

Jag lämnar provnoteringarna då jag har svårt att analysera denna vätska! Har herr Parkers (Jay Miller) 90p noteringar kommit sent en kväll efter mycket provande eller har vi ett "batchproblem" även här? Detta måste vara en Bag In Box på villovägar och en bra beskrivning är att det är snäppet bättre än Periquitabox men sämre än Chill Outbox, och ja, jag har smakat båda! Jag vet att man inte får sälja vin på Blocket men om jag kokar 10 liter rödvinssås som jag kan sälja kanske jag få igen någonting av dyngan!
"Livet är för kort för att dricka dåliga viner"...........börsen får fortsätta lida!

65p
Montebuena Rioja 2009


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Lider med dig. Helt OK att köpa en flaska och prova oavsett pris och konstatera om man gilllar eller dissar vinet, men att ha 5 fl över på ett vin man inte gillar.
    Duger det i matlagningen återstår väl bara att laga mat där rödvinsås ingår?

    JC

    SvaraRadera
  2. "Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
    Albert Einstein
    Oj vilket citat va!
    Mitt nästa projekt är en ny fusionsreaktor!

    SvaraRadera
  3. Jag gick på samma nit som du. Även om Parker inte är någon husgud hemmavid så borde 90p inte hamna på vilket skräp som helst - tänkte jag - och köpte fyra flaskor.
    Visserligen så är vinet relativt fylligt och hyfsat gott när det fått lufta länge (väldigt länge). Dock avslöjar den korta smaken ett enkelt vin. Jag var generösare än du och gav det 70p, och kan tycka att jag fick valuta för pengarna - men absolut inte mer.
    Det är ont om riktiga fynd i vinvärlden.

    SvaraRadera