tisdag 17 maj 2011

Bodegas Aalto 2007

Nu lämnar vi Bordeaux för ett tag och tar oss till Spanien. Med en historia på bara dryga decenniet (1999) har Bodegas Aalto rusat fram och fått ett anseende och ryktbarhet som gör mig sugen på att prova deras viner.  Med 100% tempranillo (eller tinto fino) blir man lite orolig att man skall drabbas av samma fadäs som här men jag brukar kunna lita på Ribera del Dueros viner och jag testar. Årgången bör kunna vara en bra variant då jag inte kan se att man har producerat toppvinet Aalto PS vilket gör att många av de tilltänkta PS-druvorna har hamnat i denna flaska.

Röd och lite blåblodig ton rullar runt i glaset och doften lovar choklad, Rollokola, vanilj, bra ek och körsbär. Smaken är mjuk med lagom tanninsträvhet, mycket pepparkraft, syltig örtighet och tobak. Lite spektakulärt för att komma från Spanien men mycket gott om man dricker det i ensamt majestät. I lite finare sällskap upplever jag att det inte har det där djupet och komplexiteten man först anade och smakade av. Det vill på att falna av med timmarna i karaff och jag har svårt att sätt fingret på vad det är som händer. På det hela ett gott vin vilket ger lite mersmak och jag vill gärna prova PS för att testa skillnaden även om PS lämnar en besk eftersmak på bankkontot.

Köp kan rekommenderas på www.decantalo.com för EUR 25:- istället för att bli rånad på Systembolaget för 349:-.

91p
Bodegas Aalto 2007





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar